Om projektet

EVolution Road hade i uppdrag från Trafikverket att bygga en test- och demonstrationssträcka för elvägar. Syftet var att skapa mer kunskap om elvägar och att undersöka potentialen för elväg som komplement i ett framtida fossilfritt transportsystem. Installationen av elvägen startade 2020 och projektet pågick till och med juni 2024.

Fossilfritt transportsystem

Idag står inrikes transporter för ca en tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Sverige. Samtidigt har Sverige satt upp tuffa klimatmål: till 2030 ska transportsektorn ha minskat sina utsläpp av växthusgaser med 70% jämfört med 2010 års nivåer, för att till 2045 ha uppnått nettoutsläpp. För att lyckas nå dessa mål krävs det att vi hittar hållbara alternativ till fossila bränslen. Olika alternativa transportsätt behöver utvecklas för att ändra dagens transportsystem och Trafikverket, som upphandlande myndighet, ser att elvägar kan bli ett viktigt komplement i morgondagens fossilfria transportsystem.


Varför elvägar?

Att ladda fordonet under körning eliminerar behovet av att stanna för att ladda batterierna, vilket sparar tid. Elvägar minskar också fordonets batteristorlek avsevärt. Det leder till fördelar såsom mindre miljöpåverkan och lättare fordon som gör att du kan få med mer gods eller passagerare. Elväg är med andra ord en lösning med hög potential då den samtidigt:
– nyttjar befintlig väginfrastruktur.
– energieffektiviserar, eftersom fordonen blir lättare med mindre batterier.
– elen kan tillverkas från en rad hållbara källor så som sol-, vind- och vattenkraft.

Evolution Road-projektet byggs på Getingevägen i Lund.


Demonstration i Lund

I projektet EVolution Road försåg man en kilometerlång vägsträcka med laddskenor som automatiskt kunde ladda batterierna på elfordon – både när de kör och när de står stilla. Det var en så kallad konduktiv markbunden lösning, där en avtagare under fordonet fick direktkontakt med vägens laddskena, därmed kunde ström överföras och fordonets batterier kunde laddas. En buss som laddats en kilometer på elvägen kunde sedan köra ca tre kilometer på laddningen.

Testerna utfördes med olika fordon, i första hand en eldriven buss. Vid sidan av vägen fanns en station för mätning och översyn när de övervakade testerna pågick. Elvägen byggdess i bussfilen på Getingevägen och ordinarie trafik kunde på så sätt trafikera vägen ostört under testperioden.

Under demonstrationstiden genomfördes tester, där resultaten därefter kunde redovisas till Trafikverket.

Demonstrationssträckan var belägen på Getingevägen i centrala Lund. I två faser testades varianter av samma teknik.


I projektet testades två olika varianter av samma teknik. I första fasen testades en laddskena som placerades ovanpå vägen och i fas två testades en laddskena som var nedsänkt i vägen. 

Läs mer om hur elvägen funkar här